





ČLENOVIA
KABINETU
Mgr. Oľga
Tomanková
Mgr.
Marián M. Mackovič
Mgr. Eva
Budová
Mgr.
Ľubomíra Kubašková
Mgr.
Stanislava Psotová
PaedDr.
Zdena Martuliaková
čestný člen
POČET
NÁVŠTEV











|
TÉZY
TÉMA |
OBSAH |
REFERÁT |
PREZENTÁCIA |
Staroveká literatúra
|
prehľad
(rozdelenia, pamiatky); epos - definícia, analýza diel
Epos o Gilgamešovi, Ilias, Odysea; bájka - definícia,
Ezop (analýza konkrétnych textov) |
X |
X |
Vývin antickej
drámy
|
vznik a znaky
antického divadla; znaky drámy (vnútorná a vonkajšia
kompozícia); komédia, tragédia; Sofokles - analýza tvorby
(Kráľ Oidipus, Antigona) |
X |
X |
Staroslovienska
literatúra
|
vznik
staroslovienskej vzdelanosti; činnosť Konštantína a Metoda
na Veľkej Morave; literárne pamiatky pôvodnej a prekladovej
literatúry, analýza diel - Proglas,
Moravsko-panónske legendy |
X |
X |
Humanizmus a
renesancia
|
podmienky vzniku;
znaky; prehľad predstaviteľov: D. Alighieri - Božská
komédia (analýza), W. Shakespeare - znaky tvorby,
prehľad diel, Hamlet (analýza), M. de Cervantes y
Saavedra - Dômyselný rytier Don Quijote
alžbetínske
divadlo - charakteristika |
X |
X |
Baroková
literatúra
|
spoločenské
pomery, znaky baroka, barokové kontrasty;
rozporuplnosť myslenia barokového človeka
slovenská baroková
literatúra - didakticko-reflexívna poézia: P. Benický, H.
Gavlovič |
X |
X |
Klasicizmus,
osvietenstvo a preromantizmus v svetovej literatúre
|
definícia pojmov;
znaky klasicistickej literatúry; Moliére - analýza tvorby,
Lakomec (analýza); preromantizmus - definícia, znaky;
J. W. Goethe - znaky tvorby, Utrpenie mladého Werthera
(analýza) |
X |
X |
Prvá fáza
národného obrodenia - osvietenstvo
|
spoločenské
pomery, charakteristika osvietenstva – 1.fázy národného
obrodenia; J. Fándly – charakteristika tvorby,
významu, ľudovýchovné spisy; snahy o uzákonenie spisovnej
slovenčiny – J. I. Bajza; A. Bernolák |
X |
X |
Druhá fáza
národného obrodenia - klasicizmus
|
charakteristika slovenského klasicizmu a myšlienky
všeslovanskej vzájomnosti ; J.Kollár –
charakteristika tvorby, Slávy dcera (analýza); J.Hollý
– charakteristika tvorby; Svatopluk (analýza). |
X |
X |
Romantizmus vo
svetovej literatúre
|
charakterizovať spoločenské pomery vzniku smeru, znaky
umeleckého smeru; V. Hugo – tvorba, Chrám Matky
Božej v Paríži; G. G . Byron - tvorba, Childe
Haroldova púť; A. S. Puškin - tvorba,
Kapitánova dcéra. |
X |
X |
Porovnanie znakov
svetového a slovenského romantizmu
|
znaky
svetového romantizmu; znaky slovenského romantizmu; K. H.
Mácha – charakteristika tvorby, Máj; J. Botto
- charakteristika tvorby, Smrť Jánošíkova. |
X |
X |
Slovenský
romantizmus, miesto Ľudovíta Štúra v ňom a rôzne prístupy
jednotlivých predstaviteľov slovenského národného obrodenia
k otázke lásky k žene a lásky k vlasti
|
spoločenské pomery v 30-tych a 40-tych rokoch 19. st.
a činnosť štúrovcov; Ľ. Štúr – politická, jazykovedná,
novinárska, pedagogická a literárna činnosť;
J.
Kollár
(riešenie
problému vzťah k žene a k vlasti v skladbe Slávy dcera);
A. Sládkovič (riešenie problému vzťah k žene
a k vlasti v skladbe Marína); Ľ. Štúr – básnické
dielo, (riešenie problému vzťah k žene a k vlasti báseň
Rozžehnání – informatívne).Všetkých autorov zaradiť do
príslušného obdobia, charakterizovať jeho znaky a ich
tvorbu. |
X |
X |
Znaky slovenskej
romantickej literatúry a jej súvis s ľudovou slovesnosťou
|
S. Chalupka
– charakteristika tvorby, Mor ho!; J. Kráľ
- charakteristika tvorby, Zakliata panna vo Váhu a divný
Janko; J. Botto - charakteristika tvorby, balady
– Žltá ľalia. Vplyv ľudovej slovesnosti na slovenský
romantizmus. |
X |
X |
Realizmus vo
svetovej literatúre
|
charakterizovať spoločenské pomery vzniku smeru, znaky
umeleckého smeru; H. de Balzac – charakteristika
tvorby, Ľudská komédia, Otec Goriot; F. M.
Dostojevský - charakteristika tvorby, Zločin a trest;
Ch. Dickens - charakteristika tvorby, David
Copperfield. |
X |
X |
Porovnanie znakov
slovenského romantizmu a realizmu na základe diel Detvan a
Hájnikova žena
|
A.
Sládkovič
-
charakteristika tvorby, Detvan; P. O. Hviezdoslav
- charakteristika tvorby, Hájnikova žena; porovnanie
spoločných a odlišných čŕt básnických skladieb. |
X |
X |
Zemianska otázka
v tvorbe predstaviteľov slovenského realizmu
|
charakteristika opisného realizmu; riešenie problému
zemianstva v tvorbe jeho predstaviteľov – S. H. Vajanský
- Suchá ratolesť; P. O. Hviezdoslav –
spoločenské eposy Ežo Vlkolinský, Gábor Vlkolinský;
M. Kukučín – Keď báčik z Chochoľova umrie.
U každého autora charakterizovať tvorbu.
Interpretácia románu M. Kukučína
Dom v stráni. |
X |
X |
Rozdiely v
umeleckom stvárnení slovenskej dediny u predstaviteľov
opisného a kritického realizmu
|
charakterizovať znaky opisného a kritického realizmu; K.
Kukučín – poviedky z dedinského prostredia, Rysavá
jalovica; J. G. Tajovský - charakteristika tvorby,
Maco Mlieč; B. S. Timrava – znaky tvorby,
Ťapákovci. |
X |
X |
Vývin drámy v
slovenskej literatúre
|
klasicizmus (znaky drámy
a divadla), J. Chalupka -
charakteristika tvorby, Kocúrkovo...;
porevolučné a matičné roky (Bachov
absolutizmus, Stará škola, Nová škola), J. Palárik - charakteristika tvorby,
Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch;
realizmus,
J. G. Tajovský - charakteristika tvorby,
Statky-zmätky. |
X |
X |
Svetová a
slovenská literárna moderna
|
spoločenské pomery vzniku svetovej moderny; charakteristika
pojmu „moderna“ a smerov, ktoré do nej patria s dôrazom na
symbolizmus a impresionizmus; Ch. Baudelaire – charakteristika tvorby,
analýza vybraných básní zo zbierky Kvety zla;
spoločenské pomery vzniku slovenskej moderny,
predstavitelia; I. Krasko – charakteristika tvorby,
analýza vybraných básní zo zbierok Nox et solitudo,
Verše. |
X |
X |
1. svetová
vojna v dielach predstaviteľov svetovej medzivojnovej
literatúry
|
spoločenské pomery, prehľad smerov vo svetovej medzivojnovej
literatúre; expresionizmus – znaky, E. M. Remarque –
charakteristika tvorby, Na západe nič nové; stratená
generácia – znaky, E. Hemingway – charakteristika
tvorby, Zbohom zbraniam; R. Rolland –
charakteristika tvorby, Peter a Lucia |
X |
X |
Pluralita
básnických smerov medzivojnového obdobia v slovenskej
literatúre
|
vysvetliť pojem pluralita básnických smerov a
otváranie okien do Európy; J. Smrek - vitalizmus,
charakteristika tvorby, analýza vybraných textov; E. B.
Lukáč – neosymbolizmus, charakteristika tvorby, analýza
vybraných textov; ľavicová avantgardná poézia - L.
Novomeský - charakteristika tvorby, analýza vybraných
textov katolícka moderna – R. Dilong -
charakteristika tvorby, analýza vybraných textov. |
X |
X |
Vývinové
tendencie slovenskej medzivojnovej prózy
|
J. Cíger
Hronský -
Jozef
Mak; J. Jesenský – Demokrati; L. Nádaši Jégé – Adam Šangala. |
X |
X |
1. svetová vojna
v slovenskej literatúre
|
P. O.
Hviezdoslav
– charakteristika tvorby, Krvavé sonety; B. S.
Timrava – charakteristika tvorby, Hrdinovia; M.
Urban – charakteristika tvorby, Živý bič. |
X |
X |
Lyrizovaná próza - próza naturizmu |
stupne
lyrizovanej prózy; charakteristika naturizmu a
naturistického diela; D. Chrobák - Drak sa vracia -
charakteristika diela; M. Figuli - Tri gaštanové kone
- charakteristika diela. |
X |
X |
Rozvoj slovenskej
drámy a divadla po roku 1918
|
spoločenská a kultúrna situácia v novovzniknutej ČSR; znaky
drámy a umeleckých smerov (najmä expresionizmu) v dráme v medzivojnovom období,
predstavitelia; I. Stodola – charakteristika tvorby,
Jožko Púčik a jeho kariéra, Bačova žena; J.
Barč-Ivan – charakteristika tvorby, Matka. |
X |
X |
Žánrové varianty
románu
|
charakterizovať pojem román, vymenovať jeho
žánrové varianty;
L.
Mňačko –
Ako
chutí moc; J. D. Salinger – Kto chytá v žite; J. R. R.
Tolkien – Pán prsteňov: Návrat kráľa. Charakterizujte
spôsob ich reakcie na spoločenské problémy. |
X |
X |
Prístupy v poézii
v 2. polovici 20. storočia a poppoézia
|
charakteristika literárneho obdobia;
M. Válek -
charakteristika tvorby, analýza vybraných textov; M.
Rúfus - charakteristika tvorby, analýza vybraných
textov;
J. Urban - charakteristika tvorby, analýza
vybraných textov;
poppoézia - charakteristika; špecifické črty
hudobného textu. |
X |
X |
Téma boja za
národné oslobodenie v čase 2. svetovej vojny v slovenskej
literatúre
|
porovnanie
spracovanie témy v jednotlivých textoch, charakteristika
použitých kompozičných postupov v textoch; L. Mňačko
- charakteristika tvorby, Smrť sa volá Engelchen;
A. Bednár - charakteristika tvorby, Kolíska;
R. Jašík - charakteristika tvorby, Námestie svätej
Alžbety. |
X |
X |
Tvorba
predstaviteľov novej vlny slovenskej prózy 60-tych rokov 20.
storočia
|
charakteristika literárneho obdobia a jeho predstaviteľov s
dôrazom na jedinečnosť tvorby každého z nich; V. Šikula -
charakteristika tvorby, S Rozarkou; P. Jaroš -
charakteristika tvorby, Tisícročná včela; D. Dušek
- charakteristika tvorby, Kufor na sny. |
X |
X |
Tendencie
slovenskej drámy v 2. polovici 20. storočia
|
I.
Bukovčan
– charakteristika tvorby (dôraz na Kým kohút nezaspieva,
Pštrosí večierok); P. Karvaš
– charakteristika tvorby,
J. Satinský a M. Lasica - Soirée; kabaret - charakteristika
pojmu;
Radošinské naivné divadlo. „Autorské divadlo“ –
charakteristika pojmu a jeho znakov |
X |
X |
Základné umelecké prostriedky |
Trópy a
figúry - definícia a charakteristika konkrétnych trópov a
figúr aj s uvedením príkladov |
X |
X |
TEÓRIA
LITERATÚRY/GRAMATIKA/SLOH |
TÉMA |
OBSAH |
REFERÁT |
PREZENTÁCIA |
Získavanie a
spracovanie informácií
(Informačný
slohový postup)
|
informácia -
definovanie pojmu; informačné pramene; rozdiel medzi presnou
a voľnou citáciou; bibliografický záznam citovaného diela
(povinné údaje podľa požiadaviek štátnej normy). |
X |
X |
Komunikácia a
učenie sa
|
komunikácia -
definovanie pojmu; druhy komunikácie; princípy komunikácie,
komunikačný reťazec;
učenie sa ako
cieľavedomý proces; odlišné prístupy k učeniu; faktory
ovplyvňujúce učenie; zásady efektívneho učenia. |
X |
X |
Jazyk a reč
|
vysvetliť
pojmy „jazyk“ a „reč“ a rozdiel medzi nimi; druhy
jazyka; funkcie jazyk; jazykovedné disciplíny. |
X |
X |
Vývin jazyka
|
rozdelenie
slovanských jazykov; vývin slovenského jazyka v národnom
obrodení – bernolákovčina, štúrovčina, hodžovsko-hattalovská
reforma. |
X |
X |
Formy národného jazyka
a jazyková
kultúra
|
spisovný jazyk,
štandardná a subštandardná forma jazyka; nárečia (územné a
sociálne - rozdelenie,
charakteristika) |
X |
X |
Zvuková rovina
jazyka
|
Systém
slovenských hlások |
vysvetliť
pojem; rozdelenie hlások – samohlásky, dvojhlásky,
spoluhlásky (charakteristika a rozdelenie); znelostná
asimilácia (spodobovanie); rytmický zákon a jeho výnimky, vokalizácia
predložiek. |
X |
X |
Zvukové jazykové
prostriedky |
prozodické
vlastnosti reči: pauza,
kvantita, tempo, dôraz, prízvuk, melódia;
štylistické využitie zvukovej stránky slov (rým, zvukomaľba,
paronomázia, aliterácia, eufónia, kakofónia)
ortoepia/správna výslovnosť, výslovnostné štýly (nížší,
neutrálny, vysoký) |
X |
X |
Grafické jazykové
prostriedky a pravopis |
písmo,
druhy písma; interpunkčné a diakritické znamienka;
ortografia/pravopis - pravopisné princípy;
pravopis vlastných mien
(pravidlá písania veľkých začiatočných písmen);
priama reč (schémy, funkcia v epickom texte, časti). |
X |
X |
Významová
rovina
jazyka
|
Slovná zásoba |
definícia pojmu slovná zásoba (lexika) a jej druhy
(základná/individuálna, aktívna/pasívna);
časti slovnej
zásoby - jadro a okrajová časť;
pojmy „lexikológia“ a „lexikografia“, základné
jazykové príručky;
systém slovnej zásoby – polysémia, synonymia,
homonymia, antonymia, paronymia; delenie slov podľa významu
(jednovýznamové, viacvýznamové), podľa vzťahu medzi
významami (synonymá, antonymá, homonymá), podľa dobového
výskytu (historizmy, archaizmy, neologizmy), podľa citového
príznaku, podľa pôvodu
|
X |
X |
Štýlové
rozvrstvenie slovnej zásoby |
členenie slov s slovnej zásobe podľa zaradenia do jazykových
štýlov;
štýlové rozvrstvenie slovnej zásoby
(vyšší, stredný, nižší štýl; typy slov v príslušných
štýloch) |
X |
X |
Spôsoby
obohacovania slovnej zásoby |
obohacovanie slovnej zásoby – preberanie slov (cudzie –
domáce slová), tvorenie slov, pretváranie slov,
univerbizácia, multiverbizácia,
tvorenie
viacslovných pomenovaní, tvorenie obrazných pomenovaní. |
X |
X |
Slovotvorné
postupy v slovenčine |
odvodzovanie,
skracovanie, skladanie a spájanie - charakteristika;
|
X |
X |
Frazeológia |
definovanie pojmu; frazeologizmus; druhy frazeologizmov
príslovia, porekadlá, pranostiky, „okrídlené výrazy“). |
X |
X |
Tvarová rovina
jazyka
Morfológia
|
Slovné druhy
a gramatické kategórie |
rozdelenie
slovných druhov podľa kritéria významu a ohybnosti; menné
a slovesné gramatické kategórie; určovanie gramatických
kategórií.
|
X |
X |
Plnovýznamové
slovné druhy |
charakteristika jednotlivých plnovýznamových slovných
druhov. |
X |
X |
Neplnovýznamové slovné druhy |
charakteristika jednotlivých neplnovýznamových slovných
druhov. |
X |
X |
Skladová rovina
jazyka
Klasifikácia viet
|
veta –
definovanie pojmu; delenie viet podľa modálnosti (obsahu),
zloženia a členitosti, ich určovanie;
vetné členy (hlavné a vedľajšie) –
vymenovať, charakterizovať;
určovanie vetných členov vo
vete. |
X |
X |
Opisný slohový
postup
|
Opisný
slohovýopostup
a opis |
charakteristika, funkcia, znaky;
druhy opisu a jeho
kompozícia; žánre, v ktorých sa
vyskytuje. |
X |
X |
Charakteristika a
jej druhy |
znaky,
druhy charakteristiky; porovnanie opisu a charakteristiky. |
X |
X |
Výkladový slohový
postup
|
funkcia,
útvary, postupy a formy logického myslenia;
rozdiel
medzi výkladom a úvahou. |
X |
X |
Rozprávací
slohový postup
|
funkcia,
znaky; vnútorná kompozícia diela; kompozičné postupy;
charakteristika pojmov rozprávač (typy rozprávača) a postava
(typy postavy). |
X |
X |
Literárne druhy:
lyrika, epika,
dráma
|
znaky
lyriky, epiky, drámy a ich žánre.
vnútorná a vonkajšia kompozícia; rozdiel medzi
epickým a dramatickým textom. |
X |
X |
Veršové systémy
|
časomerný,
sylabický, sylabotonický veršový systém – charakteristika. |
X |
X |
Jazykové štýly
|
definícia, štýlotvorné činitele; primárne jazykové štýly;
fázy
tvorenia jazykového prejavu. |
X |
X |
Hovorový štýl
|
sféra
komunikácie, komunikanti, funkcia,
znaky; žánre. |
X |
X |
Umelecký štýl
|
sféra
komunikácie, komunikanti, funkcia,
znaky; žánre; rozdiel medzi umeleckým a odborným opisom. |
X |
X |
Administratívny
štýl
|
sféra
komunikácie, komunikanti, funkcia,
znaky; žánre (útvary); kompozícia úradného listu; údaje
na plagáte. |
X |
X |
Publicistický
štýl
|
sféra
komunikácie, komunikanti, funkcia,
znaky; žánre (útvary); druhy tlače podľa
periodicity a obsahu; novinárska etika. |
X |
X |
Náučný (odborný)
štýl
|
sféra
komunikácie, komunikanti, funkcia,
znaky; žánre (útvary). |
X |
X |
Rečnícky štýl
|
sféra
komunikácie, komunikanti, funkcia,
znaky; žánre (útvary);
rétorika a
jej dejiny;
kompozícia rečníckeho prejavu; fázy
tvorenia rečníckeho prejavu. |
X |
X |
|